maanantai 4. helmikuuta 2013


Terveisiä Münchenin lentokentältä.

Matkallani Sloveniaan esitelmöimään suomalaisesta musiikkibisneksestä, kävin äsken Dachaun keskitysleirillä aamukahvilla. Melkoinen stoppari noin kokemuksena, varsinkin ihmiselle, joka on koko ikänsä harrastanut Saksan ja kolmannen valtakunnan historiaa.

Tiesittekö, että Heinrich Himmler oli 33-vuotias perustaessaan Dachaun, Saksan ensimmäisen leirin, maaliskuussa 1933? Siis minun ikäiseni. Huh. Dokasikohan Himmler paljon?

Edellinen kirjoitukseni koki ilmeisesti jonkin sortin invaasion sosiaalisessa mediassa, koska se keräsi yli 1100 prosenttia enemmän lukukertoja päivässä, kuin kirjoitukseni yleensä. Toivottavasti mukaan tarttui muutama uusi lukija, joka näitä sepustuksia rustaa vastakin. Yhteensä blogia on luettu nyt noin 25 000 kertaa. Huikea luku. Kiitos kaikille. Voisi alkaa myymään mainoksia tälle sivulle. Ehkä jollekin viinafirmalle?

Huomenna tulee viisi kuukautta täyteen selvin päin. Jotenkin se kuulostaa yhtäkkiä kovin lyhyeltä ajalta. Koska tuntuu, että viime syksystä on ikuisuus. Siitä kun olin kännissä on ikuisuus. Kaikki viime kesän ja syksyn sekoilut tuntuvat nyt jo niin kaukaisilta asioilta, ettei niitä edes ajattele enää. Voiko siitä tosiaan olla VASTA viisi kuukautta?

Toisaalta, se on ainakin viisi kertaa pidempi aika, kuin mitä olin koskaan kuvitellut kykeneväni olemaan selvin päin.

Ystäväni Alec, jolla oli avainrooli siinä, että ymmärsin lopettaa juomisen, sanoi syyskuussa, että kymmenen vuoden päästä kaikki toilailuni tuntuvat aivan käsittämättömältä ääliöinniltä. Että tulen miettimään joku päivä, että miten helvetissä olen voinutkaan olla niin typerä, kuin silloin.

Tiedätkö mitä Alec? Mietin niin jo nyt. Ei tarvittu kymmentä vuotta. Mutta tarvittiin sinut sanomaan se minulle ääneen.

Ding dong! Kuulutus huutaa minua nousemaan Ljubljanan koneeseen. Paikallinen organisaattori kysyi ennen lähtöäni meilitse, että mitä juomia haluan itselleni varattavan seuraaville päiville Sloveniaan. Tuntui aika hyvältä vastata ”vettä, kiitos, minä en juo alkoholia.” 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti